Klinikk for Helhetsterapi & Euroklinikk
  • hjem - Klinikk for Helhetsterapi & Euroklinikk
  • Kontakt - Klinikk for Helhetsterapi & Euroklinikk
  • Sitemap - Klinikk for Helhetsterapi & Euroklinikk

MassasjeMassasje førdeles på flere ulike :
                                                       ENERGIMASSASJE
                                                       TRIGGERPUNKTSMASSASJE
                                                       KLASSISK MASSASJE
                                                       MEDISINSK MASSASJE
                                                       OPPRETTNINGSMASSASJE
                                                       IDRETTSMASSASJE
                                                       BINDEVEVSMASSASJE

MassasjeIdrettsmassasje
Denne massasjen er mer spesifikk, presis, stimulerende og dypere enn klassisk massasje. Formålet er å øke idrettsutøverens prestasjon og bearbeide skader og belastninger. Teknikken varierer med idretten, og tar hensyn til hvilke bestemte muskler og ledd som er involvert.

Massasjen varierer med effekten som ønskes:
oppvarming før prestasjon, eller bearbeiding av ettervirkningene etter en prestasjon. Idretter med ekstreme krav til muskelaktivitet, som for eksempel fotball, sykling og skøyter, har oftest ansatt faste massører til sine utøvere.

Bindevevsmassasje
Bindevevsmassasje påvirker det autonome nervesystemet som igjen påvirker de indre organer.
Bindevevsmassasje er ikke massasje i tradisjonell forstand. Metoden innebærer en tøyning av bindevevet i huden for på et reflexologisk vis via det autonome nervesystemet å påvirke indre organer og funksjoner.
Hudområder på kroppen og indre organer har ofte det samme autonome nervesystemet.
Ved sykdommer og skade på indre organer kan forandringer vise seg på motsvarende område på hudoverflaten. Det finnes både hud, muskel og bindevevssoner. De først nevnte er ofte opphav til spontane besvær, mens bindevevssoner vanligvis oppdages først ved undersøkelse. Gjennom bindevevsmassasje påvirkes de autonome nervetrådene i hudområdene, først og fremst på bekken, rygg og buk. Dette er en grunnbehandling som benyttes av de aller fleste massasje terapeuter. Beroende på problemets art behandles ytterligere deler av kroppen.

Klassisk massasje

Klassisk massajeMassasje er behandling av kroppens mykdeler for å påvirke både kroppslige og emosjonelle faktorer. Formålet er
å stimulere blodsirkulasjonen, styrke musklene og skape en bedre balanse mellom muskler og skjellet. Med massasje og trykk påvirkes vev, muskler, blodkar og hud. Det finnes 5 ulike grunnteknikker i Klassisk medisinsk massasje:

• Effleurage (strykninger, glidninger)
  • Petrissage (knadninger, saksninger)
  • Friksjon (gnidninger i sirkler eller på tvers)
  • Tapotement (raske, lette rytmiske slag som gir en dyptgående vibrasjon: hakking, klapping osv.)
  • Vibrasjon (risting utført med hender eller et apparat)
  • Massasje anvendes for eksempel ved muskelspenninger, treningsverk, hevelse ved dårlig lymfesirkulasjon, muskelknuter og som allment avslappende behandling

Akupressur
I akupressur benytter man ikke nåler som i akupunktur, men benytter i stedet fingrene som utfører et rolig trykk på 2 aku-punkter samtidig. Det finnes mange forskjellige akupunkter over hele kroppen og terapeuten trykker på de punktene som er aktuelle i hvert enkelt behandlingstilfelle. Trykket på punktene påvirker den livsenergi som flyter i kroppen.
Et organ kan ha for mye eller for lite energi. Ved behandling med akupressur så balanseres energiflyten i det syke organet og en selvlegning skjer i kroppen.

Energimassasje
Energimassasje bidrar til å stimulere energiflyten i kroppen og gi en stimulerende effekt. Energimassasjen bygger på de kinesiske teoriene om en energistrøm gjennom kroppen langs bestemte kanaler, såkalte meridianer.
Massasjen består av raske trykk på akupunkturpunkter langs meridianene, samt risting, tøyning og korrigering av ryggens og akselpartiets muskler. Man arbeider med til sammen over 30 forskjellige hånd og fingerteknikker. Massasjen omfatter hode, nakke, aksler, rygg, armer og hender. Energimassasje anvendes både som en avslappende og oppkvikkende behandling.

Klassisk MassasjeTriggerpunktbehandling
En eller flere triggerpunkter kan oppstå i alle kroppens 696 muskler. Forskning viser at aktive triggerpunkt er den
vanligste årsaken til smerter i muskulaturen. Triggepunktene er hypersensitive og aktiviseres i muskelknuter i musklene. En muskelknute dannes i en muskel på grunn av nedsatt sirkulasjon av en eller flere årsaker, oftest ved stillesit tende arbeid, dårlig arbeidsstilling eller hard belastning over lang tid. En god massasjeterapeut kjenner de aller fleste trigger-punktene og diagnostiserer de ved å kartlegge din medisinske historie (eventuelle indre sykdommer, gamle rupturer, brudd eller stoffskiftesykdommer m.m.) Terapeuten kjenner på områder, tøyer og funksjonstester musklene. Han ser på kroppsholdningen og hører på din opplevelse av smertetilstand. Oftest kjennes triggerpunktet som et brennende område som sprer seg fra kjerneområdet. Oppvarming av vevet er nødvendig og når massasjeterapeuten lokaliserer et aktivt triggerpunkt vil han presse på området til han kjenner triggerpunktet deaktiviseres. Du vil da kjenne en intens utstrålende smerte og oppleve at den smerten du kom med blir borte når terapeuten forsiktig slipper taket og rolig tøyer den aktuelle muskelen i dens muskelfiberretning. Terapeuten vil ikke behandle samme triggerpunkt med mindre enn 48 timers mellomrom.